Hargai Parents Kita Selagi Masih Bersama Kita.. :)

Salam semua...
Baru-baru ni aku ada sembang dgn makcik kat kilang aku keja ni...
Terkesan juga la di hati apa aku sembang dgn dia..
Aku time tu baru ja nak melangkah kaki masuk dlm surau..
biasala time lunch aku mmg jadi pengunjung setia kat surau tu...
then, makcik tu tegur aku..tegur biasa-biasa ja..
tapi x tau macam mana boleh masuk topik sal ibu bapa ni..
aku x jadi masuk surau terus join makcik tu lepak depan surau..

Cerita dia bermula macam ni..
Makcik tu cerita dekat aku...
dulu-dulu hidup dia susah macam aku juga..
tolong mak dia buat kuih..
and macam-macam lagi lah semata-mata nak cari sesuap nasi..
dan sekarang bila dah keja...
hidup dia lebih senang sikit dari dulu..

tapi semua tu dah x rasa seronok macam dulu...
bila mak dgn ayah dah x ada kat sisi...
dia kata kalau masa tu boleh diundur..
dia nak undur masa dulu-dulu balik..
time ada mak ayah..
biar hidup dia susah pun x pa..
janji dia boleh rasa kasih-sayang mak dan ayah

sekarang ni dia kata..
hidup dia macam nak pijak ke tanah tak jijak..
nak bergayut pun x sampai...
rasa hidup ni kosong...
tak lengkap tanpa kasih sayang mak ayah..
dan rasa x puas sangat hidup dgn depa..

dan dia nasihat kat aku..
selagi mereka masih bersama kita..
hargai lah mereka..
sayangi lah mereka..
bahagiakan mereka..
ikut saja apa depa nak selagi x langgar perintah agama..
sebab...
masa kita dgn mereka bukan selama-lamanya...
samaada kita atau depa..
mungkin akan pergi dulu..

sejujurnya..
kadang-kadang aku juga x boleh lari 
dari buat salah dekat umi dan walid aku..
kadang-kadang aku juga terkilan pape dgn umi and walid aku..
tapi..
aku selalu motivate diri aku balik..
umi n walid aku lebih tahu ape yg baik utk aku..

Aku sangat-sangat bersyukur...
umi and walid aku...
sangat-sangat lah menitik beratkan didikan agama dlm diri aku..
seawal usia 5 tahun lagi aku dah dilatih dgn sembahyang, puasa..
dan keluar rumah mesti pakai tudung..
kalau aku keluar rumah x pakai tudung..
even depan rumah sekalipun..
walid aku nampak..
mesti kena marah punya..

Aku ingat lagi bila aku jejak kaki sekolah menengah..
aku dah pandai dah nak keluar dgn kawan-kawan ni...
nak pergi Centarl Square.. (cs ni famous la dgn budak sekolah)
tapi walid aku memang tak bagi...
dia x izinkan langsung aku keluar dgn kawan-kawan..
dia memang control aku gila-gila lah..
jiwa remaja aku time tu rasa tension juga 
sebab asyik kena kurung dalam umah ja...
kalau nak kuar pergi mana-mana
aku cuma boleh pergi dgn walid aku ja..

and alhamdullilah...
berkat dikawal ketat oleh walid aku..
kehidupan aku cuma low profile...
dan aku agak kuno sikit pasal dunia luar...
hahahaha...
masuk poly baru la aku diberi kebebasan sikit...
tapi tetap dlm pemerhatian walid aku...
di poly la baru aku belajar kehidupan dunia luar..

ok berbalik kpd tajuk aku ni...
tadi tu iklan ja..
kata makcik tu lagi..
"dayah tak rasa lagi apa yg makcik rasa sekarang.."
rasa kehilangan tu sakit sangat..
tambah-tambah org yg hidup bertahun-tahun dgn kita..
yg dah sebati dlm hidup kita..
ibarat gula and garam..
kalau x ada dua-dua tu...
tak ada la rasa manis dan masin dalam masakan,..

errmmmm
aku tak boleh bayangkan mcm mana life aku tanpa parents...
aku sgt2 bergantung pada depa...
tambah2 dgn umi aku..
hanya umi saja yg tahu keperluan aku..
apa yg makcik tu cakap 
mmg terkesan di hati aku...
buat aku terfikir sedalam-dalamnya..
selama ini sejauh mana aku hargai parents aku..??


apa yang aku boleh cakap kat sini...
selagi mereka masih bersama mereka...
jgn lepaskan peluang untuk bahagiakan mereka...
even kadang-kadang tu ada terasa pape..
abaikan ja...
kasih-sayang ibu bapa tu lagi penting dlm hidup kita
dan x akan ada penggantinya...


itu saja utk post kali ni...


LUV UMI & WALID SO MUCH....!!!!


 Walid * me * Umi
Kebahagiaan mereka adalah kebahagiaan aku


No comments:

Post a Comment

 
Background by design by tutorial + freebies by